Publicerad
mars 7, 2024
Yngsta obemannade kedjan siktar högt
Den har bara varit i gång i ett och ett halvt år men har redan 17 butiker och målet är det ska vara 60 innan årets slut. Ägarna av Never Closed, Giovanni Tuesta och Georg Fälemark, är två unga entreprenörer som menar att de hittat en marknad i stark tillväxt och ett franchiseupplägg som kommer att bli vinnande.
Det började med AutoMat och Lifvs och fortsatte med 24 Sju och 24 Food. Och det har gått tämligen snabbt med utvecklingen av såväl helt obemannade butiker som hybrider av olika slag. Fast egentligen började det med att grundaren av techbolaget HonestBox, testade en liten obemannad butik utanför Helsingborg för nu ganska många år sedan. Hur som helst så har marknaden fått en ny och snabbväxande aktör i form av Never Closed.
Att vara ung tycks vara en till viss del röd tråd i branschen som sådan. Edvin Johansson var bara 20 när han startade AutoMat och Jack Berggren gick fortfarande i grundskolan när han började bygga upp 24 Food. Kanske är det tecken på att det är en framtidsinriktad affärsidé?
Giovanni Tuesta och Georg Fälemark är förvisso i den jämförelsen lite äldre, 27 år. Men de har startat, drivit och driver, flera olika företag sedan de blev vänner på gymnasiet. Allt från covidtester i Sverige till nikotinsnus i Spanien.
- Vi har letat oss fram till unga marknader som är relativt oetablerade, säger Giovanni och berättar att det var en ren slump att de kom i kontakt med en obemannad butik i Mölndal 2022.
- Den blev ett pilotprojekt och det dröjde inte länge förrän vi kände att vi ville satsa fullt ut. Eftersom vi tidigare hade jobbat med franchise, skapade vi ett konkurrenskraftigt upplägg och lyckades gå från 2 till 17 butiker under första året. Här är vi relativt nya men samtidigt den kedja som vuxit snabbast sedan vårt intåg i branschen.
Vad exakt var det som fick er att fastna för obemannat-marknaden?
- Att vi tror stenhårt på konceptet som sådant. När det blir möjligt att även sälja tobak på ett enkelt sätt kommer det dessutom att bli ännu bättre. Många befintliga butiker kommer slå över till obemannat eller hybrid och det gäller både landsbygd och större orter.
Vad gör ni som inte de andra gör?
- Mycket, men främst handlar det om franchiseupplägget. För oss är det viktigt att franchisetagaren ska få mer än det kostar. Dessutom förhandlar vi ständigt med leverantörer för att få bättre villkor och vi sätter service i främsta rummet och finns alltid tillgängliga.
Lifvs-konkursen i september 2023 gav tre butiker till Never Closed som idag alltså har 17 och som ska ha ytterligare 15 innan andra kvartalet i år.
- Målet för 2024 är totalt 60 butiker. Når vi det är det superbra. Hamnar vi strax därunder är det också bra. Just nu jobbar vi främst med nyöppningar men vi har också befintliga butiksägare som vill göra förändringar och i sådana fall ser vi extremt goda resultat.
Ni finns även i Finland, eller hur?
- Ja, vi har öppnat en butik i Wasa där vi har en duktig franchisetagare som blir vår förlängda arm för att öppna fler. Den finska marknaden är inte alls utvecklad och vi räknar med fyra butiker till i år och sedan finns det nästan obegränsade möjligheter.
Hur når ni presumtiva kunder?
- Vi arbetar väldigt mycket med nyckelord på Google så att vi blir första alternativet när man söker på obemannade butiker och varuautomater.
Så ni har varuautomater också? Berätta!
- Tanken var primärt att våra franchisetagare skulle placera ut varuautomater i närheten av sina butiker och använda butiken som ett ”lager". Nu har vi dock fått så pass stor spridning att andra egenföretagare har hört av sig och placerat ut automater i samarbete med oss. Vi fungerar då som franchisegivare, där de får ta del av skalfördelar som vi har att erbjuda. Vi ser ett stort hål i marknaden, det är väldigt etablerat i de tre storstäderna men i övriga städer finns det en väldigt hög efterfrågan på denna typ av service.
Hur fungerar tekniken i era butiker?
- Vi gillar inte appar utan hos oss scannar man en qr-kod med kameran, identifierar sig med bank-id och låser upp. Väl inne kan man handla på två olika sätt och 95 procent använder snabbkassan där de scannar varorna, blippar kort eller eller swishar. Övriga både scannar och betalar med mobilen.
- Vi har ett mycket bra samarbete med HonestBox som teknisk leverantör och bygger inget eget system eftersom vi är en livsmedelskedja och inte ett techbolag. Utöver detta så har vi ett annat system vid namn Effective för våra franchisetagare. Det är avsett för att kommunicera med grossister vid till exempel beställningar samt för enklare hantering av butiksövervakning och åtgärder vid avvikelser, avslutar Giovanni Tuesta.
Källa: https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/3044-yngsta-obemannade-kedjan-siktar-hogt